fredag 8 januari 2010

Tomtenissen,är han en Italienare ?


Eftersom det var så svårt att lista ut tomtens vandring stigar genom tiden,så ringde jag till museer och universitet i Norge och Sverige och frågade efter tomtenissen ursprung.Det är ju ingen som vet(tyvärr verkar det inte som någon har forskat på detta.) men jag fick en del intressanta teorier.
I romarriket hade de en liten husgud som skyddade hemmet och trädgården.Han hade ett lite altare i trädgården där man la ut mat för att hålla sig väl med honom.Romarna tog med sig denna seden genom Europa helt upp till England,och det är kanske,kanske tankarna runt denna husguden som har slagit rot i norden och utvecklas sig till trygghetssymbolen TOMTEN.
http://www.youtube.com/watch?v=AeDXhIjdcLY

6 kommentarer:

  1. Ohhh, I love this one. Both are so sweet...
    As to your question... I will always think Tomten as being Swedish!
    Ulla

    SvaraRadera
  2. Wenche! Då får du en uppgift till här i Livet: att börja forska på riktigt stort allvar i detta ämne!
    Det är så roligt och så spännande att läsa din blogg. Hustomtens rötter intresserar även mig även om jag bara snyltar på andras (läs:dina)arbete och kunskap.

    Har du sett Wenche om den blivande tillökningen hemma hos oss??!! Läs gadget på högerspalten högst uppe i min blogg.

    Förresten, menar du romer (s.k. zigenare) eller romare (det latinska folket)? Jag frågar därför att du med din norska kan blanda ändelser precis som jag med min finska gör en massa galna skrivfel./Kram, Anja

    SvaraRadera
  3. Oh Anja så trevligt,så underbart för dig och dom.De skulle bara veta ett så bra hem de kommer till.
    Jag menar romare(från rom).Ändelserna är det som är riktigt svårt,tacksam för alla råd.
    kram

    SvaraRadera
  4. Og vi som trudde han kom her oppe ifrå det høge nord...

    SvaraRadera
  5. Wenche, I love this creature and the painting! The gentleness with the little bird ... the large solid tree in the background with the leaves mirroring the color of the bird and the flushed cheeks of the wise household god. Me thinks I see an eye in the tree with someone looking out. Wonderful! Enchantment! I am so thankful to Anja for introducing you to me! Kram, Carol

    SvaraRadera
  6. Heisann Wenche!
    Nå er jeg i gang - mellom vurderingen av elevenes besvarelser...
    I min lesing i forkant av juleinnelggene mine, kom jeg over stoff som hevder at julenissens lue kan ha opprinnelsen i den frygiske lua, og den likner jo den de vise mennene har på mosaikken i San Vitale...
    Så forbindelsen er slett ikke å forkaste!

    SvaraRadera